Zázračné avokádo

Nebojte se nahradit máslo avokádem.

100 g čerstvého avokáda cca obsahuje:

  • 670 kJ
  • 2 g bílovin, 8,5 g sachaidů, 14,6 g tuků (zdravých)
  • 6,7 g vlákniny
  • 12 mg vápníku
  • vitamín B6, vitamín E, kyselinu listovou, draslík, foláty, lutein (pro ochranu očí), beta-sitosterol (proti rakovině prostaty)
Avokádo obsauje plno mononenasycených tuků, které se obecně neukládají jako tělesný tuk. Další obsažené látky v avokádu mohou dokonce zvyšovat a podporovat tempo spalování tuku. Jedna z látek zvyšuje produkci hormonu štítné žlázy, který zvyšuje úroveň metabolismu. Druhou je mannoheptulóza (cukr), která snižuje tempo uvolňování insulinu.
Pokud budeme jíst půlku či jedno celé avokádo denně, můžeme pomoci našemu tělu při redukci váhy a odstranění insulinových šoků, které bývají příčinou nadváhy. Vysoká a kolísavá hladina insulinu je spojována s ukládáním tuku.

Užitečné rady
Aby tvrdé a nezralé avokádo změklo, zabalíme jej do hnědého papírového pytlíku a necháme jej 2 až 3 dny v pokojové teplotě. Teplota skladování nesmí klesnout pod 10 °C, jinak avokádo začne zevnitř černat. Pro konzumaci avokádo omyjeme a rozřízneme na polovinu, vyjmeme pecku a obsah vydlabeme lžící. Poté můžeme dužinu pokrájet na menší kousky nebo rozmačkat vidličkou. Důležité je dužinu hned po vyjmutí ze slupky pokapat citrónovou šťávou, aby nezhnědla a neztratila své cenné látky. Avokádo slouží k rychlé konzumaci, připravené pokrmy skladujeme ve spodní části ledničky maximálně 4 dny.

Guacamole z avokáda
Avokádo se rozdělá vidličkou, přidá se trochu limetkové šťávy, sůl, pepř, na drobno nasekaná cibule a rajče. Lze přidat i trochu chilli papričky nebo koriandr, který je typický pro mexickou kuchyni.
Podává se k masu, fazolím a k tacos.

Pomazánka z avokáda
Rozmačkané avokádo, šťáva z citronu nebo limetky, sůl, čerstvý mletý pepř, drcený kmín a jedna až dvě lžíce tvarohu. Tvaroh lze nahradit ricotou, lze přidat rozmačkaný stroužek česneku. Mažeme na pečivo nebo použijeme jako dip k zelenině.